Monday, April 15, 2013

Chocolate Cappuccino Cup

Pada anda yang gemar minum kopi mungkin biasa minum cappucino. Cappuccino ni yang menarik adalah dari segi penampilannya..with frothy milk.... yang boleh menyebabkan seseorang tertarik untuk meminumnya.


Source: Goggle image
Disebabkan ia sungguh popular, penampilan cappuccino dalam chocolate confectionary juga boleh di dapati di pasaran samada dalam bentuk rasa atau penampilan.  Jadi kali ini saya ingin kongsi cara membuat coklat ala rupa cuppaccino....Caranya senang saja..buat coklat cup mengunakan coklat hitam...isi ganache perisa kopi...dan kemudian sekali tutup dengan coklat putih..dan taburkan sedikit serbuk koko...seperti gambar dibawah ni....mudahkan!



Untuk buat coklat cupppaccino ni, cup coklat boleh buat terus menggunakan mold  dalam bentuk coklat shell atau mengunakan cuvette (cup yang telah siap dan dikeluarkan dulu dari mold).





Ganache yang di isi kedalam cup boleh lebih cair dari biasa kerana tendency untuk melilih kurang berbanding dengan teknik shell coklat yang lain....Ini resipi ganache yang saya guna

Resipi (30 biji choc)

50 ml krimer sejat
100 gm milk chocolate couverture
1/2 tsp instant coffee
1/2 tsp serbuk koko
5 gm madu

Cara:

1. Panaskan susu, kopi, koko dan madu.  Tambahkan milk choc.  Kacau hingga larut.  Sejukkan sebelum isi dalam cup.

2.  Isi ganache dalam cup ~2/3 penuh..dan sejukkan sebentar dalam peti ais sebelum menutupnya mengunakan coklat putih.  Taburkan serbuk koko pada permukaan coklat putih tersebut.  Keraskan dalam peti sejuk.


Bila dah siap boleh pek dalam bekas untuk dijadikan hadiah..






Kan saya dah cakap mudah saja....Selamat mencuba!
.

0 comments: